Арабика и Робуста кафе
Арабика и робуста се произвеждат за консумация
От 124 известни диви вида, само два се произвеждат за консумация - Coffea arabica и Coffea canephora.
Coffea canephora е научното наименование на кафето, което произвежда зърна, които се наричат търговски
като Робуста като цяло. Докато растенията са от един и същи вид, те се считат за различни генетични
„Групи“. Като цяло се търгуват и консумират два основни вида кафе, наричани арабика и робуста.
Арабика се използва за приготвяне на най-вкусните кафета в света, често продавани като продукти с един произход
или във висококачествени премиум смеси. Използва се и в кафето със средно качество, което се намира в търговската мрежа,
смесени продукти на рафтовете на супермаркети по целия свят. Арабика представлява малко по -голям дял от
глобално производство, с 55% –60% от световните доставки през 2011–2017 г.
Робуста се отглежда на по -ниска надморска височина и е по -издръжлива. Обикновено тя дава по -ниско качество, много от което е свикнало да се
произвежда разтворимо кафе. Като цяло най -големите купувачи на канефора/робуста в света са големи печещи и
производители. Те го използват в различни продукти с кофеин, включително капсули, смеси и енергийни напитки.
Производителите на робуста експериментират с развитието на качеството, постигайки някои значителни резултати в
подобряване на профила на чашата. По -лесно и по -евтино за отглеждане в топъл климат и по -устойчиво на вредители,
болести и тежки условия на околната среда, Робуста може да изиграе ключова роля в задоволяването на нарастващото търсене на
кафе в свят, все по -застрашен от изменението на климата.
Търсенето на Робуста също се увеличава. Международната организация за кафе (ICO) съобщава, че за 12 -те месеца
до май 2020 г. износът на арабика намалява, докато износът на робуста се разширява.
Сегментиране на кафе
В миналото статистическите данни за производството и консумацията на кафе бяха разделени на две основни категории: арабика и
Робуста. Това са индикации за видове кафе, а не за качество само по себе си. Да отразява качествената диференциация
който съществува на пазара на кафе днес, има три качествени сегмента в целия сектор:
стандартни, премиум и специални.
Обработката след прибиране на реколтата също играе роля в сегментирането на кафе, като се прави разлика между „измито“ кафе
и „натурални“ или „сушени на слънце“ кафета.